Det här är, egentligen, ett ganska litet problem. Läs hellre mitt förra eller förrförra inlägg om den mänskliga rättigheter-kränkande FRA-lagen istället, som demonsteras emot 10 oktober. Har du läst dem inläggen och ändå inte än blivit uttråkad på min blogg för tillfället, läs gärna vidare :-).
För närvande på samhällsorienterade ämnen i min skola (jag går i åttonde klass) sysslar vi med historia, närmare bestämt 1700- och 1800-tal, det vill säga företeelser såsom franska revolutionen, upplysningen och frihetstiden. Det är inte särskilt svårt eller jobbigt, utan tvärtom ganska intressant: upplysningen var ju första gången idéer om medfödda rättigheter hos alla människor började sprida sig bland… tja, alla människor. (Att denna idéspridning gav upphov till en blodig revolution är synd, ty det går förstås inte att logiskt kränka en mänsklig rättighet – rätten till liv – i syfte att tillerkännas mänskliga rättigheter.) Dessutom fick jag möjlighet att dela ut en känga åt FRA-lagen i texten vi skulle skriva om hur franska revolutionen påverkat synen på mänskliga rättigheter idag.
På dagens lektion skulle jag så börja med en uppgift om Napoleon. Då jag redan gjort flera uppgifter skriftligt, ville läraren gärna att jag skulle berätta om Napoleon på något annat sätt – med en tidslinje, tecknad serie eller dylikt. Läraren hävdade att det borde gå att göra tidslinjer i Microsoft Word (ja… skoldatorerna är inlåst i propiritär programvara… och nej, vi får inte installera andra program, annars skulle jag laddat ner Firefox för länge sedan), och uppmanade mig att googla (vad annars?) efter information om hur en skapade tidslinjer i Word om jag inte visste det (läraren visste det inte). Först försökte jag själv lista ut det genom den (ö)kända trial and error-metoden, men misslyckades totalt.
Så jag beslöt mig för att söka på webben genom att använda Google. (Det är viktigt för att till fullo förstå historien att känna till att min skola har ett trådlöst öppet nätverk, med blockering av vissa icke-skolrelaterade webbplatser.) Om jag inte missminner mig gick det sedan till såhär: Jag knappade in ”word tidslinje” (eller något sådant), klickade ”enter”, upptäckte att det inte var .se-google utan typ brittiska Google, gick till google.se, noterade att det var Gandhis födelsedag, klickade ”enter” och… tada! Googleträffar. En av träffarna, betitlad ”Scary Mary’s blogg: Gör en tidlinje, på webben eller…” verkade lovande. Jag klickade på länken. Gissa vad som hände?
Sidan spärrad av proxy.
Blogspot.com är spärrad av proxyn.
Inte ordagrant avskrivet, men däremot andemeningsmässigt korrekt.
Censur, alltså. Now, jag säger inte att censur generellt är dåligt på skoldatorer (skolan har rätt att ha regler och upprätthålla dem med tekniska hjälpmedel; om skolan inte ville att elever skulle skriva vissa ord med olika pennor, och därför köpte pennor som på något märkligt sätt hindrade en från att skriva vissa ord vore det okej; naturligtvis vore det dock inte okej utanför skolan för penntillverkare att tillverka pennor som aktivt hindrar en från att skriva vissa ord men kan låta en skriva vissa ord mot en avgift… kanske inte klockren jämförelse, men ni fattar; se Sagor från Livbåtens galanta inlägg om nätneutralitet för vidare resonemang; Internets frihet är hursomhelst allt för viktigt för att förhindras av marknadens nyck), men i detta fall förstår jag inte alls hur spärrlistemakaren/-na tänkt.
Varför blockera blogspot.com? Visst, vissa elever skulle säkert skriva på sina icke-skolrelaterade bloggar via det, men samtidigt kan bloggar vara bra hjälpmedel (bloggar är inga bra källor, men de kan definitivt hjälpa en på andra sätt med skolarbeten, som i detta fall). Ärligt talat: läraren har ju ändå uppsikt över datorn (oftast, i alla fall), så det finns ändå ingen större möjlighet för elever att blogga icke-skolrelaterat. Dessutom går det ändå inte att blockera alla sajter som kan användas för icke-skolrelaterat; Google är inte blockerat, men kan naturligtvis användas för icke-skolrelaterade sökningar. Ett annat exempel på dålig blockering är blockeringen av YouTube. Jag medger gladeligen att det finns mycket icke-skolrelaterat material, men faktum är att det även finns utmärkt utbildande material.
Alltså: skolor kan visst censurera sina Internetnätverk, men bör iaktta större försiktighet vid urvalsprocessen av vilka webbplatser och -sidor som skall censureras. Annars blir censuren lätt kontraproduktiv; den förhindrar lärande istället för gynnar det. Skolcensur av bloggwebbplatser är, kort sagt, inte rätt väg att bygga kunskapssamhället på. Åh, och förresten: vet någon av er läsare hur det går till att använda tidslinjer i Word (om det nu ens går)?
(Och ja, rubriken är av ordleksartad natur.)
Detta inlägg finns på http://intressant.se/intressant. Du kan läsa andra bloggares tankar rörande samhälle, politik, argument, argumentation, pirat, skola, skolan, censur, filtrering, blockering, Internetcensur, Internetfiltrering, Internetblockering, yttrandefrihet, yttrandefriheten, medborgarrätt, mänskliga rättigheter, medborgerliga rättigheter, nätneutralitet, nätneutraliteten, Internet, Internets, nätet, Blogspot, YouTube, kunskapssamhälle, kunskapssamhället, informationspolitik
VARNING!
E-post och ALL Internettrafik till och från Sverige, eller som passerar servrar i Sverige, avlyssnas av Försvarets Radioanstalt, FRA. (Text från Journalistförbundet)
WARNING!
E-mail and ALL Internet Communications to and from Sweden, or via servers in Sweden, is monitored by the National Defence Radio Establishment. (Text from Journalistförbundet)
Om du vill framhäva något positivt om Napoleon (de flesta framlägger ju alltid det negativa med honom) så finns det tre (icke-militära) saker han bidragit till.
1) Upptäckten av Rosetta-stenen, med vars hjälp forskarna kunnat översätta de fornegyptiska hieroglyferna. Visserligen en av hans soldater som snubblade över den under hans fälttåg till Egypten, men ändå.
2) Konservburken och konserveringen (men inte konservöppnaren). Inte hans egen uppfinning, men han efterlyse något liknande och spred den (allt utan patent)
3) Han beslagtog Inkvisitionens protokoll och förde dem fram i ljuset. Även om de snabbt togs tillbaka och åter låstes in efter hans fall. Men tillräckligt slapp ut för att vi idag ska veta att katolska kyrkan gav order om att hundratusentals personer skulle bli brända på bål för att de inte levde riktigt som påven ville, kritiserade den romerska kyrkan. Trots detta levde inkvisitionen vidare till 1908 då den bytte namn.
Tack så mycket! Dessutom var Napoleon en hyfsad schackspelare.
han gav europas judar frihet från gettona också
Tidslinjer i Word gör du lättast genom att helt enkelt rita dem med pilar och sträck, och infogar tillhörande årtal och text i textrutor.
Om det är Word 2008 är det under fliken Infoga och sedan knappen Figurer respektive Textruta
Äldre versioner måste du först klicka fram Verktygsfältet Rita innan du hittar motsvarande knappar.
Sist av allt är det bra om du använder Gruppera för att sätta ihop de olika delarna så att de fungerar som en figur. Mycket lättare om du på samma sida också ska ha vanlig text.
Tackar.
Den svenska skolan ar betald genom skattemedel. Du ar dessutom tvingad att vara dar genom skolplikten.
Ar det ett fangelse/indoktrinerings lager eller ar det en skola?
Om det var en skola sa rent pricnipellt sa ar vall en skola till for att utvidga vyerna och lara sig om varlden.
Vad har censur att gora i en skola?
Alltså, det är ju inte direkt censur av politiska åsikter, utan censur av icke-skolrelaterade företeelser, såsom chatt.
”Do schools kill creativity?”
Hmm, det är kan vara sant, men internet är dynamiskt, och när väl censuren är (eller blockeringen) är igång kan du inte längre veta vad som finns där bakom. Det kan vara precis vad som helst, inklusive högst relevanta fakta för utbildningen eller politiska åsikter.
Det är sant. Hmm, bäst vore nog att det helt enkelt lämnas upp till läraren att bedömma vad som är skolrelaterat och vad som inte är det. Den principen har ju visat sig åtminstone tillräckligt gångbar vad gäller vad elever skriver på papper (att skriva skolrelaterat istf att exvis rita).
Jag rekommenderar att rita tidslinjen med papper och penna. Men så är jag ju lastgammal också, hela 26 år 🙂
Jag blir också irriterad på censur i skolan. Själv går jag på en folkhögskola som ägs av landstinget, och landstinget har blockerat vissa webbsidor på samtliga arbetsplatser. Att facebook är blockerat kan jag leva med, där sysslar jag väl sällan med något skolrelaterat. Däremot har jag svårt att utföra mitt skolarbete ibland pga att min mail är blockad (yahoo).
Anledningen till att jag inte tänkte använda papper och penna var att… att… ehm, jag betänkte faktiskt inte ens den möjligheten. Och Yahoo bör förstås inte vara blockerat, alldeles oavsett e-mailmöjlgheten; Yahoo är ett alternativ till Google!
Tråkiga de är som inte låter dig installera Firefox. Men då hoppas jag verkligen att det är den nyare versionen av IE de använder där man kan köra med flikar och inte behöver öppna nytt fönster för varje ny sida man vill in på. Om inte kan du få lite medlidande =D
Av någon anledning har min skola också IE på alla datorer. Men varje gång jag sätter mig vid en ny dator där börjar jag med att installera MF. Mitt mål är att alla skolans datorer ska ha MF innan jag går ut där, är snart halvvägs 😀
Hmm, nej, jag tror att det är den gamla versionen av IE. Men vem bryr sig om version? Det är IE.
Underbart arbete du gör med att installera Firefox! Lycka till! Åh, om jag bara fick installera FF också…