Efter att ha genomgått min första dag på gymnasiet kommer jag hem och möts av ett inlägg på frekar06 blogg som handlar om just skolan – närmre bestämt frekar06′ eget förslag på en ny, breddad piratpartistisk politik inom området. Men frekar06 är inte den enda som sedan mitt förslag till en utveckling av Piratpartiets demokratipolitik deltagit i den av Anna Troberg initierade debatten om hur Piratpartiets ideologi ska konkretiseras och formuleras inom olika traditionella politiska områden. Then Piratska Angus publicerade sina åsikter om hur Piratpartiet bör ställa sig i invandringsfrågor, och har även tidigare skrivit om ett inlägg om RIT-avdrag och ett om politiskt tillsättning av tjänstemän. Mer abstrakt har Mathias Hellsten skrivit om olika ideologier. Allt detta – och mer därtill – har sammanfattats av Anna Troberg i en sammanfattande sammanfattning. Och nu, idag, min andra gymnasiedag, har emma opassande, Sveriges bästa länkkärleksguru just nu, postat en egen summering, med länkar även till ett forskningspolitiskt förslag av Henrik ”Fantastiska Forskarpiraten” Brändén, samt ett finans- och immaterialrättspolitiskt dito av Erik Lönroth och Amelia Andersdotter.
Om jag ska gå tillbaka till början och börja därifrån på en annan fortsättning, blev jag inspirerad av frekar06 och – ja, utan vidare krusiduller, trumpetfanfarer, eller annan valfri tidsuppehållande metafor, kommer här mitt förslag på hur Piratpartiets syn på skolan bör utformas (inklusive högre utbildning). Ja, och en sista grej: mycket kommer från en av paddorna.
Piratpartiets syn på skolan
Foto (Wikimedia Commons): Oscar Franzén (”Oxygenic”), Public Domain, redigerad av Bromskloss och mig
Principer
Demokratiska värderingar – däribland de mänskliga rättigheterna – bör utgöra fundamentet för samhället och alla dess beståndsdelar. Skolundervisningen bör ske med respekt för elevernas mänskliga rättigheter.
Alla människors frihet bör generellt vara så stor som möjligt. Skolplikten – som handlar om rättigheterna hos omyndiga vilka överhuvudtaget inte har samma sätt eller möjlighet att bestämma över sitt eget liv då vårdnadshavare har ansvar över dem – är ett accepterat undantag. Skolplikten är trots acceptansen en inskränkning av människors frihet, varför skolregler, om än ej upphöjda till lagstiftning, i praktiken utgör samma sorts inskränkning i människors frihet som motsvarande lagstiftning skulle göra.
Det finns två huvudsakliga skäl till acceptansen för skolplikten, ett ur samhälleligt perspektiv och ett ur individuellt perspektiv. Ur samhällelig synvinkel bör världen bli ett kunskapssamhälle; för detta är skolan av största betydelse. Ur individuellt perspektiv är skolgång en (positiv) mänsklig rättighet erkänd i FN:s deklaration (artikel 26), klassificerad som sådan på grund av den fundamentala betydelsen hos utbildning för möjlighet till ett drägligt liv; såsom varande mänsklig rättighet gäller den för alla, oavsett godtyckliga irrelevanta personliga egenskaper.
Den nya teknikutvecklingen är av stor vikt för att realisera och utveckla kunskapssamhället, vilket inbegriper alla delar av samhället. Teknikutvecklingen sker som effektivast då den tillåts ha så stor frihet som möjligt, varför fri programvara och öppen källkod generellt är positivt för samhällsutveckling. Korporativism är av ondo och tillgänglighet av godo; vid kommunikation med samhället ska medborgare därför inte behöva använda ett särskilt företags produkter. Av den anledningen bör hela samhället övergå till fri programvara och öppen källkod.
Den högre utbildningen skapar mängder av kunskap, vilket är positivt för kunskapssamhället. Kunskapen bör komma hela kunskapssamhället till godo i möjligaste mån; på så vis gynnas kunskapssamhället än mer.
Vision
Skolan är en välfungerande institution för lärande och utgör grundbulten i det utvecklade kunskapssamhället. Respekten för elevernas rättigheter är inom skolan självklar, och alla elever är lika välkomna i skolan. Skolan använder sig av de senaste tekniska framstegen inom undervisningen, och tekniken skolan använder kan nyttjas av alla och är öppen för förändring. Den högre utbildningens praktiska bidrag till kunskapssamhället är omfattande och välspridda.
Sakpolitk
- Avskaffa alla inskränkningar i klädesfriheten i skolor (såsom förbud mot huvudbonader inomhus).
- Avskaffa drogtester i skolan (utöver vid konkreta, välgrundade misstankar riktade mot särskilda elever).
- Undanta skolor från utbildningshämmande upphovsrättsslagstiftning.
- Inför avgiftsfria datorer för alla elever i grundskolan.
- Inför fri licensiering av samtligt kunskapsmaterial som skapas av institutioner för högre utbildning som får ekonomiskt stöd från staten, och gör sådant kunskapsmaterial då det är praktiskt möjligt lättillgängligt för allmänheten.
- Avskaffa stegvis all proprietär programvara i skolan till förmån för fri sådan.
- Ge Skolverket i uppdrag att utvärdera och utbilda om fri programvara för skolbruk.
- Utöka utbildningen av eleverna angående datorkunskap, med särskilt fokus på fri programvara.
- Avskaffa kameraövervakning i skolan.
- Inför någon möjlighet till sanktioner riktade gentemot lärare eller rektorer som inte tar mobbning på allvar.
- Inför bättre stöd till elever som på grund av brist på fullgott stöd inte kan gå i skolan.
Pusha gärna inlägget!
Detta inlägg finns på http://intressant.se/intressant. Du kan läsa andra bloggares tankar rörande samhälle, politik, pirat, Piratpartiet, skola, skolan, skolpolitik, utbildning, IT, informationsteknik, teknik, dator, datorer, medborgarrätt, frihet, klädesfrihet, fri programvara, öppen källkod, FOSS, proprietär programvara, kunskap, datorkunskap, kunskapssamhället, drogtest, drogtester, personlig integritet, privatliv, integritet, övervakning, storebror, storebrorssamhälle, storebrorssamhället, övervakningssamhälle, övervakningssamhället, 1984, registrering, kameraövervakning, övervakningskamera, övervakningskameror, fri kultur, likabehandling, mobbning
VARNING!
E-post och ALL Internettrafik till och från Sverige, eller som passerar servrar i Sverige, avlyssnas av Försvarets Radioanstalt, FRA. (Text från Journalistförbundet)
WARNING!
E-mail and ALL Internet Communications to and from Sweden, or via servers in Sweden, is monitored by the National Defence Radio Establishment. (Text from Journalistförbundet)
Intressant bloggpost. Håller med om alla punkterna, tror jag, men finns det inte redan sanktionsmöjligheter mot korkade rektorer m fl (ang mobbning)?
Kul att du håller med. Redan existerande sanktionsmöjligheter har jag inte koll på, men uppenbarligen behöver systemet förbättras. Enl frekar06 kommentar nedan finns tydligen Barn- och elevombudsmannem att tillgå, men som sagt räcker det inte. Vad gäller det faktum att jag tar upp även grejer jag inte har stenkoll på, ser jag mina förslagsinlägg som början på diskussioner, inte slutet.
Åh, hattförbudsförbud! Kan bara hålla med till 100% där – det är hög tid att det svenska skolsystemet slutar med auktoritärt nonsens som det.
I övrigt håller jag också med, men jag saknar synpunkter på janteparadigmet i den svenska skolan: Du nämner extra stöd för elever som halkar efter, men vad tycker du om extra resurser till elever som inte tillåts leva upp till sin fulla potential?
Ja, hattförbudsförbud är något som inte bör förbjudas utan tvärtom påbjudas, och mig veterligt finns inte heller något hattförbudsförbudsförbud, även om ett sådant förbjud skulle påbjudas av en del hattförbudspåbjudare. Kanske vi borde införa ett hattförbudsförbudsförbudsförbud? I grundlagen typ, för säkerhets skull? 🙂
Trevligt att du håller med. Vad janteparadigmet anbelangar vet jag själv inte vad jag tycker än; precis som jag i ekonomiska frågor kan gå rätt fort från kommunism till ultraliberalism och sedan tillbaka igen, kan jag ibland hålla med vänstern om att alla ska ha lika förutsättningar och att skolan aktivt bör verka för det, medan jag ibland kan hålla med högern om att de som själva är mer studiemotiverade bör få bättre hjälp att nå sin potential – det känns på ett sätt orättvist om någon ska få mindre hjälp bara för att vederbörande är mer studiemotiverad. Men, åh, jag vet inte.
Bra skrivet och tackar för länken. Håller med dig på alla punkter.
Jonas, jo det finns ett form av sanktionssystem, men problemet är att BEO inte har varken resurser eller tid att ge alla de som blir utsatta för mobbning hjälp. Och en del drar sig för att anmäla dit, även om det börjar bli bättre.
Tack för berömmet och medhållet. Länkar gör vi alla till varandra – länkkärlek, kallas det visst. 🙂
Angående sanktionssystem har jag (vilket jag utvecklar mer i mitt svar till Jonas ovan) inte så bra koll – tack även för detta ditt bidrag till diskussionen!
Woot?!?! Finns det huvudbonadsförbud i skolan? Då lär inte jag utbilda mig vidare, får jag inte ha min Stetson, min Tonak och min Overlander så får det vara. En gentleman bär hatt!
Bra synpunkter alltihop!
Det finns huvudbonadsförbud i minst en, troligen betydligt fler, skola. Antagligen är klädfrihetsinskränkning i någon form ganska vanligt förekommande, men jag har aldrig läst någon statistik eller undersökning inom området.
Jag läste idag att isländska skolor satsar på fri programvara: http://grapevine.is/Home/ReadArticle/Icelandic-Schools-To-Adopt-Free-Software
Ett gott exempel att följa!
Ett sannerligen mycket gott exempel! Dessutom är detta, om något, en fråga som potentiellt är väldigt lätt att driva igenom: den tilltalar de teknikengagerade (varför den förhoppningsvis kan vinna stöd hos datortekniker på skolor och liknande), den tilltalar medborgarrättsligt ideologiskt sinnade politiker (det vill säga framförallt folk i Piratpartiet), den tilltalar antistorföretagsmässigt ideologiskt sinnade politiker (det vill säga framförallt folk till vänster) och den tilltalar pragmatiskt, realpolitiskt sinnade politiker som mest bryr sig om god ordning finanserna (det vill säga framförallt folk i Alliansen och Socialdemokraterna). Det enda verkliga motståndet kan för en gångs skull inte främst bestå av politiker, utan av folk i gemen som är vana vid de idag använda produkterna.
Vad gäller klädkod i skolan så är jag lite kluven – jag tycker att det finns många fördelar med ex. skoluniform, men anser bl.a. att dessa i sådana fall skall vara könsneutrala (dvs, ingen åtskillnad på pojkar och flickor), ha relativt minimala krav och endast innefatta byxor och tröja/kavaj/skjorta. Vad man gör utöver uniformen skall vara helt fritt (så väskor, frisyrer, smycken, piercingar, tatueringar etc skall vara tillåtna under föräldrarnas tillstånd). Jag tycker även att ett generellt förbud mot att dölja ansiktet är bra då lärare har plikt att rapportera närvaro, och med dolt ansikte försvåras detta betydligt.
Samtidigt känner jag att man inte får gå överstyr utan att de förbud som införs införs av en väldigt god anledning.
Vad är fördelarna med skoluniform?
Det enda argumentet (utöver rent subjektiva sådana som att ”det är fint” eller ”det är tradition”) för skoluniform är att det skulle kunna minska mobbningen, då ingen i teorin skulle kunna bli mobbad för sin klädsel då alla skulle vara lika klädda. Dels innebär ett sådant synsätt att ge mobbarna rätt (att ta bort olikheter för att minska mobbning är ungefär som att kräva att personer med kontroversiella politiska åsikter ska hålla dem för sig själva för att minska på våldet riktat mot de med kontroversiella politiska åsikter), dels är det knappast särskilt effektivt – mobbning uppstår inte på grund av brist på märkeskläder hos vissa, utan mobbning kan riktas mot vad som helst: utöver klädsel kan den riktas mot frisyr, politiska, religiösa eller filosofiska uppfattningar, utseende, sjukdomar, rörelsehinder, familjeförhållanden eller vad som helst annat, egentligen. Och även om vi (vilket inte alls vore eftersträvansvärt) utplånade alla sådana skillnader mellan varandra, skulle mobbning kunna ske ändå, utan något patetiskt försök från mobbarnas sida till ”rättfärdigande” av sitt agerande med hänvisning till någon av nämnda, egentligen helt irrelevanta, faktorer.
Poängen med stycket var inte alls att göra en halmgubbe – om det inte var mobbningsargumentet du tänkte på som fördel kan du naturligtvis helt bortse från det. 🙂 Anledningen till att jag tog upp just mobbningsargumentet för skoluniform är att det, som sagt, är det enda jag hört, och att jag faktiskt själv ibland när jag hört argumentet tänkt att det kan ligga något i det – trots att en djupare analys, som den presenterad ovan, visar att så inte är fallet.
Vad gäller förbud mot att visa ansiktet är frågan mer komplex. Å ena sidan folks klädselfrihet, å andra sidan att identifikation är ändå möjligheten att upprätthålla skolplikten (som jag visserligen inte alls är lika positiv till som framgår i inlägget; inlägget är mitt förslag till Piratpartiets politik – som jag inser måste vara lite pragmatisk för att vi åtminstone inom partiet ska kunna enas – och behöver inte helt och fullt överrensstämma med min egen syn, särskilt som den är tämligen oklar i skolpliktsfrågan). Vad sägs om att eleverna ska få dölja ansiktet om de vill, men att de måste visa det vid upprop?
Och ja, din sista mening är precis vad som bör vägleda alla förbud i samhället: förbud kan vara motiverade, mycket bra och eftersträvansvärda, men inskränkningen i människors frihet som förbud alltid innebär måste analyseras först.
Det finns tre huvudfördelar med skoluniform, men de två jag främst tänker på är:
* Klart enklare att identifiera personer som inte skall vara på skolan
* Mer gruppsammanhållning och disciplin (dvs, mindre mobbning, bättre skolresultat, mer seriositet i klassrummet)
Den tredje fördelen, att de suddar ut olikheterna i samhället, att oavsett vem du är så är du en student innanför klassrummets väggar, är diskutabel, speciellt eftersom rikare familjer kommer ha råd med dyrare väskor/smycken/klockor/andra statusprylar. Således, jag köper inte det argumentet.
Det är ju klart att enbart skoluniform inte bekämpar mobbning, problemen går djupare än så. Men jag tror uniformen bidrar till att minska mobbandet, och i slutändan tror jag personligen att uniform hjälper mer än stjälper.
Det som det egentligen handlar om här, dock, är hur mycket av ett barns integritet som är okej att kränka. Barn behöver övervakas till en viss del av en vuxen, men det behöver även mindre handhållning ju äldre det blir…
Vad gäller din först listade fördel håller jag med dig om att det såklart vore enklare. Men jag anser inte att det är tillräckligt för att motivera en inskränkning i klädesfriheten. Vad gäller din andra listade fördel betvivlar jag som sagt att det påverkar mobbningen, och jag tror inte att en stelare, striktare skola nödvändigtvis ökar skolans seriositet och därmed höjer elevernas resultat – bara för att något symboliserar den gamla tiden med ”ordning och reda” i skolan behöver symbolerna inte i sig inte leda till ”ordning och reda”, även om den gamla tiden var bra (vilket förstås kan diskuteras). Istället tror jag eleverna lär sig mer av att vänja sig vid att alla är olika och att olikheter är något en helt enkelt får tolerera i samhället.
Ditt avslutande stycke har en viktig poäng, förstås: för de allra minsta barnen är så gott som konstant uppsikt och omvårdnad ett behov för att de ska överleva, men detta behov av omgivningens hjälp avtar med åren för för att vid myndighetsdagen förhoppningsvis nått den relativt låga nivå av samhällshjälp som erbjuds de som räknas vara – och förväntas agera som den typiska bilden av – vuxna. Just detta med barns rättigheter är något av det svåraste ur liberalt perspektiv: att säga att spädbarn bör få göra vad de vill går förstås inte, men inte heller att förvägra även de mest ansvarstagande och förnuftiga 17-åringar rösträtten. Var går gränsen? Nå, i fall med i mitt tycke så uppenbart obehövda frihetsinskränkningar som klädkoder bör friheten för barnen gå först.
Jag kanske börjar bli integritetsextremist, men ska verkligen skolan vara platsen för drogtest av en ungdom som på goda skäl misstänks missbruka? Skolan ska väl vara en plats där individerna ska utvecklas, och för detta måste de känna tillit. Polisiära och liknande ingripanden behövs naturligtvis i ett samhälle – men de ska så långt som möjligt hållas borta från skolan. (Liksom de ska hållas borta från sjukvården. Och man redan på den vilda merovingertiden i vart fall försökte lansera idéen om att de skulle hållas borta från kyrkan …)
Tänkvärt. Jag skrev först att inga drogtester alls bör hållas på skolan, men kom sedan på att riktade drogtester grundade på konkret misstanke rimmar väl med den allmänna princip i övervakningsfrågor PP har (övervakning är OK – och bara OK – då det riktas mot en viss, konkret misstänkt person) och skrev därför in det, utan vidare tanke på det större perspektiv du tar upp.
Jag vet inte. Det ligger något i det du säger. Men jag vet faktiskt inte.
Intressanta punkter. Jag håller med om de mesta men jag skall försöka kommentera dem som jag ser vissa problem med.
> Avskaffa alla inskränkningar i klädesfriheten i skolor (såsom förbud mot
> huvudbonader inomhus).
Nja. Har du tänkt på alla specialfall? På kemin så skall man bära gummiförkläde och skyddsglasögon av rena säkerhetsskäl. I en träeller melallslöjds sal är det ytterst olämpligt med kläder som kan fastna i olika maskiner. I hemkunskapen kanske det finns hygienkrav som styr klädsel. Generellt sett så bör väl klädsel alltid anpassas så att inte stör eller hindrar den aktuella undervisningen. Den bör med andra ord inte vara för varm, kall, tung, skrymmade eller på något annat sätt hindra den pågående undervisningen för den som är klädd eller de andra i klassen. Jag tror det kan finnas goda skäl att ta ett snak med en elev (eller lärare) om den dyker upp mitt i vintern iklädd endast bikini eller på sommaren i vargskinnspäls. Stör det inte undervisningen om en elev (eller lärare) dyker upp i ”stormtrooper” utrustning.
> Inför avgiftsfria datorer för alla elever i grundskolan.
Jag håller visserligen med om att detta skulle vara bra. men man måste samtidigt väga det mot kostnaden. De måste kunna motiveras pedagogiskt.
> Avskaffa kameraövervakning i skolan.
Det är aldrig bra att vara fullt så kategorisk. Jag kan mycket väl täna mig att man kameraövervakar en skola på natten som en ren stöldskyddsåtgärd.
> Inför någon möjlighet till sanktioner riktade gentemot lärare eller rektorer > som inte tar mobbning på allvar.
Bra men varför stanna vid bara mobbing. Inför sanktioner mot rektorer som inte åtgärdar missförhållande vid sina skolor. Eller ännu bättre: Belöna rektorer med goda skolor och enastående resultat.
[…] med teoretisk insikt kring den moderna informationstekniken, som det skulle vara skolans skolans plikt att ge det uppväxande släktet. Som är mycket viktigare än träning i att hantera de olika […]
[…] och skolan ingår definitivt under Piratpartiets ena kärnfråga om kunskap. Läs gärna också vad Calandrella skriver om hur en politik för Piratpartiet inom skolans område skulle kunna se ut. Jag lyfter […]
[…] piratbloggar har Calandrella fört in ytterligare integritetsfrågor, som drogtester, frihet att själv välja klädsel, och system på skolorna som får dem att […]