Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 15 01 2009

I Smålandspostens blogg hävdar Marcus Svensson att ”det slarvas”. Som exempel länkar han till  mitt blogginlägg, där jag onämnde ”personangrepp”. Svensson anser att han inte begått några sådana, eftersom han inte nämnt några personer i sin artikel. Emellertid nämnde han Journalistförbundet. De som kom på FRA-lagssignaturen anses dumma. Huruvida det bör kallas just personangrepp eller ej är, anser jag, hårklyverier. Svensson har, vad jag ser, inte bemött mina andra argument. Jag efterfrågar ett bemötande av dem.

Detta inlägg finns på http://intressant.se/intressant. Du kan läsa andra bloggares tankar rörande , , , , , , , , , , , , ,

Och så avslutar jag med min sedvanliga signatur, föremålet för detta blogginlägg:

VARNING!

E-post och ALL Internettrafik till och från Sverige, eller som passerar servrar i Sverige, avlyssnas av Försvarets Radioanstalt, FRA. (Text från Journalistförbundet)

WARNING!

E-mail and ALL Internet Communications to and from Sweden, or via servers in Sweden, is monitored by the National Defence Radio Establishment. (Text from Journalistförbundet)

Read Full Post »

Jag har börjat använda den nya, bärbara, dator jag fick i julklapp. Om detta – som är på gränsen till dagboksbloggning – bara tråkar ut er, bör ni sluta läsa nu. Denna dator är en Asus EEE 904, med Windows XP och Internet Explorer förinstallerade. Windows går väl an – det har jag på den stationära datorn jag använde primärt förut – men Internet Explorer är, renligt mig, bara dåligt. Det saknar flikar. Det är bugg:igt. Det är sämre design än eldräven. Det kostar pengar. Det är inte öppen källkod. Det är inte fri programvara. Det… tja, jag ändrar utgångspunkt: nämn något som är bättre med Internet Explorer än med Mozilla Firefox.

Själva datorn då? Som nämnts är den skapad av Asus, eee-serien, version 904. Jag kan inte mycket om prestanda, men mig veterligt är det åtminstone tillräckligt bra för vad jag ämnar använda datorn till (inte mycket mer än surfande, dokumentskapande och – möjligtvis – bilddredigering). Det som utmärker eee-serien är dess stor- – eller snarare liten- – lek. De är mycket små. Skärmen är knappast särskilt mycket mer än ett par tum (höjd kanske två decimeter och bredd betydligt mer än höjden, nog tre till fyra decimeter). Tangentbordet är likaså litet; knapparna kan knappast (…) vara särskilt mycket större än någon kvadratdecimeter. Färgen på datorn är svart.

Det som står högst på min prioriteringslista är införskaffande av eldräven, världens bästa webbläsare (av de två jag hittills testat…). Än mer viktigt är nog Ubuntu, men det är mycket mer omständligt att installera ett operativsystem än att bara installera ett vanligt datorprogram. Om någon har en bra guide, helst en steg för steg-dito, eller länk eller någon slags hjälp, mottages den tacksamt i kommentarerna. Jag är en datoranalfabet; nej, jag överdriver inte. Jag kanske bloggar och skriver på Wikipedia, och kan surfa, men that’s all å andra sidan.

Fär blotta minuten sedan såg jag på text-tv rubriken ”Passagerarplan störtat i New York”, eller något liknande. NEJ, INTE ETT NYTT NINE-ELEVEN?!?! Jag tänkte en svordom men lugnades när jag läste att de flesta passagerarna verkat klara sig. Just nu , i denna sekund (när jag skrev detta), kollar jag på tv4nyheterna, som rapporterar om händelsen. Tydligen vet ingen varför planet kraschade. Uppdatering: Än troligare att ingen skadats, enligt tv4. Ny uppdatering: Dn.se rapporterar om det.

Detta inlägg finns på http://intressant.se/intressant. Du kan läsa andra bloggares tankar rörande , , , , , , , , , , , , ,

VARNING!

E-post och ALL Internettrafik till och från Sverige, eller som passerar servrar i Sverige, avlyssnas av Försvarets Radioanstalt, FRA. (Text från Journalistförbundet)

WARNING!

E-mail and ALL Internet Communications to and from Sweden, or via servers in Sweden, is monitored by the National Defence Radio Establishment. (Text from Journalistförbundet

Read Full Post »

Gratulerar Wikipedia!

Ed Sanders ("Ed g2s"), CC-BY-SA 1.0, CC-BY-SA 2.0, CC-BY-SA 2.5

Foto: Ed Sanders ("Ed g2s"), CC-BY-SA 1.0, CC-BY-SA 2.0, CC-BY-SA 2.5

Foto: Ed Sanders (”Ed g2s” på Wikimedia Commons), Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5, Attribution ShareAlike 2.0 and Attribution ShareAlike 1.0 license

”Ja må den leva, ja må den leva”… Wikipedia fyller idag, den 15 januari 2009, åtta år. Ingen aktivitet har planerats, åtminstone inte på svenskspråkiga Wikipedia, men det uppmärksammas på sitenitoce (raden som finns högst uppe på alla sidor på Wikipedia). Wikipedia grundades som en efterföljare till Nupedia. Nupedia var en encyklopedi vars material (delvis) skapades av dess användare. Den väsentliga skillnaden mot Wikipedia var att det inte var en wiki; Nupedia hade en expertgrupp som kontrollläste allt material före publicering. Detta har på intet sätt Wikipedia; ingen kontrollerar Wikipedias material; det finns ingen redaktion. Wikipedia skapas utan minsta undantag av sina användare/läsare, folk som du och jag. Naturligtvis tappas tillförlitligheten på grund av detta, men det är det värt för att alla skall kunna vara med och skapa världens största encyklopedi (som Wikipedia faktiskt är), en encyklopedi som är en del i vägen mot en värld där alla har tillgång till mänsklighetens samlade kunskap.

Efter denna mycket goda Wikipediarelateade nyhet har jag dock tråkigheten att presentera en dålig dito. Metro har en artikel idag, betitlad ”En ny kändis varje dag”,  som presenterar felaktiga fakta om Wikipedia.

Den internetbaserade encyklopedin Wikipedia, registrerar numera minst en ny ‘kändis’ varje dag.

Detta felaktiga påstående skriver Metro. För det första är ”Registrerar” är enligt mig ett dåligt ordval. För det andra gör ”Wikipedia” ingenting; Wikipedia presenterar inte artiklar eller registrerar information. Det är Wikipedias användare (och därmed skapare) som rör det.

Nätet. Uppfyll de kriterier som Wikipedia kräver i sin person-encyklopedi.

Detta andra felaktiga påstående i Metro har samma svaghet som tidigare. ”Wikipedia” kräver inget, och relevanskriterierna som finns är inte fasta, uatn bara används för att nedteckna vanlig konsensus som nåtts av användarna rörande vad som är encyklopediskt relevant. Vidare har inte Wikipedia någon ”personencyklopedi”-del.

Ung succébloggare under namnet ”Blondinbella”. Refuserades som välkänt namn i november 2007 av Wikipedia. Då en ny ansökan lades in i mars 2008 uppfyllde hon kriterierna bättre.

”Refuserades” – nja, det för tanken till redaktion, något som Wikipedia, som sagt, inte har. Det är snarare så att läsarna inte ansåg Blondinbella encyklopedik relevant vid det laget. ”ansökan” är desto värre. Det inkommer inga ansökningar om artiklar. Alla artiklar publiceras direkt, utan någon som helst kontroll innan.

Nåja, nu är det lätt att bli lite irriterad på Metro som publicerar dessa felaktigheter. Men idag är trots allt Wikipedias födelsedag. Jag vill därför avsluta med ett varmt

Gratulerar på födelsedagen, Wikipedia!

Detta inlägg finns på http://intressant.se/intressant. Du kan läsa andra bloggares tankar rörande , , , , , , ,

VARNING!

E-post och ALL Internettrafik till och från Sverige, eller som passerar servrar i Sverige, avlyssnas av Försvarets Radioanstalt, FRA. (Text från Journalistförbundet)

WARNING!

E-mail and ALL Internet Communications to and from Sweden, or via servers in Sweden, is monitored by the National Defence Radio Establishment. (Text from Journalistförbundet)

Read Full Post »

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 98 andra följare